PR of Sweden

Bakgrund
Den här diskussionen är startad för alla som vill dela med sig och tycka till om intern kommunikation. Idén föddes i samband med ett webinar om sociala medier den 15 december 2009. Bengt Littorin höll i trådarna Jerry Silfwer delade med sig av sina klokheter. Självklart kom frågan upp om betydelsen och användningen av sociala medier i den interna kommunikationen.

Sociala medier i den interna kommunikationen
Sociala medier blir allt viktigare i den externa kommunikationen och det talas ofta om att de är det i den interna också. Här upplever i alla fall jag att arbetet inte kommit lika långt. Fortfarande finns det en rädsla för att öppna upp för olika typer av sociala plattformar i vad man kan kalla för det interna kommunikationssystemet. Det finns här en osäkerhet hos såväl informatörer som hos chefer. Sedan finns det självklart de som ligger på framkant. Informatörer och chefer som både är kunniga och modiga och törs prova nya sätt att kommunicera och att se möjligheterna i kombination med de gamla traditionella sätten att kommunicera.

Glöm inte de traditionella sätten att kommunicera internt
Det här forumet behöver inte bara handla om goda, och mindre goda, exempel på användning av sociala medier i den interna kommunikationen. Jag hoppas att vi här även kan diskutera intern kommunikation i allmänhet, t ex hur informatören kan stötta cheferna i deras nyckelroll i den interna kommunikationen, eller hur man kan utveckla intranätet till att bli ett arbetsverktyg, eller hur informatörerna ska få vara med och skapa verksamhetsnytta i organisationen. Det senare sagt med tanke på att det fortfarande är så ibland att informatörerna kopplas in efter beslut när information ska "spridas", "föras ut" eller "implementeras". Informatören är för viktig för att skuffas undan och bara vara en resurs för att vidareförmedla budskap. Informatören måste få vara med där det händer för att ha större chans att skapa mening i organisationernas kommunikation.

Taggar: intern, internkommunikation, kommunikation, ledarskap, medier, sociala

Visningar: 665

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Alldeles för sällan är svaret på din avslutande fråga. Och då kan man fråga sig varför det är så? Ja, troligen för att effekterna av det externa arbetet lättare kan mätas snabbt och på kort sikt. Att sedan effekterna på längre sikt skulle kunna bli ännu bättre genom ett arbetssätt som mer bygger på inifrån och ut glöms ofta bort.
Här finns (fortfarande) mycket att göra vilket förvånar mig ibland.
Jonas Mauritzson
Intressant diskussion!

Jag hade för ca ett år sedan ett möte med kommunikationschefen för en av Sveriges största banker, han visade 160 slides och visade på enorm kunskap över de senaste trenderna samt tjänster inom social medier. Trotts detta hade banken NADA närvaro inom sociala medier. Han ställde en rak fråga - Vi har detta enorma smörgåsbord med applikationer, tjänster som förmedlar en unik insikt hos våra konsumenter... var ska vi börja?

Det är inte en helt lätt fråga att besvara, mitt förslag var att iaf ha en närvaro inom sociala medier för att fånga upp vad som sägs om företaget.

Jag tror att att sociala medier kommer infiltrerar organisationer "Stealth" via dess medlemmar/anställda och inte minst i och med det stora generationsskiftet där 40-talisterna pensioneras och och Y-generationen m.fl börjar göra anspråk på deras platser!

Frågan är hur man kan på skynda denna infiltration.... innan tåget har gått..?

En annan viktig fråga är om internkommunikation även skall innebära den kontakt en anställd har med samarbetspartners, konsumenter eller andra företag. Hur vi gör affärer och sättet vi får tag på kunskap har förändrats drastiskt under de senaste åren. Intern kommunikation är iofs kanske alltid intern kommunikation men idag tror jag att det blir viktigare att den interna kommunikationen liknar den externa då våra sociala och digitala liv mer går mot att blandas samman.

Ett exempel på hur en organisation inte hänger med: Min sambo arbetar för ett av Sveriges största försäkringsbolag... i princip alla externa sidor är blockerade.. och dom sitter med Internet Explorer 6.... ja som sagt snart går tåget eller har det redan gått!

Hoppas jag inte side trackade allt för långt från ämnet! :)

/Hampus
Det ligger mycket i det Hampus skriver, tycker jag. Du sätter fingret på en fråga som blir allt mer aktuell och komplex: var går gränsen mellan intern och extern kommunikation? Ibland är den gränsen glasklar, men ofta är den hur otydlig som helst. Det får vi lära oss att leva med, precis som vi måste lära oss att leva med förekomsten av (och möjligheten med) nya sätt att kommunicera.

De sociala medierna kommer att påverka sättet att kommunicera internt och gör det redan idag i viss utsträckning. Ta t ex Facebook och Twitter, visst är det i en del organisationer viktiga kanaler för intern kommunikation. Det kanske inte alltid är kanaler där budskapen är planerade, men kommunikationen finns där och den påverkar det inre livet i organisationen.

Jag är spontant tveksam till att "skynda på", jag tror framgången blir större om man inte skynda på. Det blir mer naturligt då. Påskyndandet skulle möjligen kunna ske genom att visa på nyttan med olika nya och otraditionella kanaler för intern kommunikation.

/Jonas
Det finns en väldigt intressant artikel i senaste numret av nättidningen Redakören om detta med rubriken "Vilka är trenderna och hur ser framtiden ut" - en intervju med forskaren Kicki Strandh. Missa inte den. Redaktören är medlemstidning för föreningen Redaktörer interna medier. Den finns också på www.rim.se
Gunnel Atlestam/ Redaktör för Redaktören
Tack. Ska kolla.
/Jonas
Jag tror inte heller att det finns tåg som lämnar stationen, däremot kan det finns en markandsfördel av att vara proaktiv och vara bäst på att kommunicera med kunderna förstås. Intern nätinteraktion är värdefullt för det ökar kunskapen och minskar rädslan. Facebook är den stora skolan som banar vägen för att de anställda skall våga vara aktiva i ett internat nätsanhälle. Vi måste bara ge dom rätt startnivå. Inte de allvarliga debatterna först utan ett lättsamt interagerande och utbyte av information.
/Bengt
Och på tal om intern kommunikation. Är man intresserad av att arbeta med internkommunikation så kanske detta är en tjänst som kan locka:
http://bit.ly/asHz8V

/Jonas
Jonas, lägger du ut tjänster på twitter och taggar med #nyttjobb? Vore också intresant att se hur bra det funkar om rekryteringskanal, åtminstone i denna bransch.
Jodå, vi lägger upp våra tjänster på Twitter med hashtag. Vi finns också på Facebook. Än så länge har vi inte utvärderat kanalerna, men på FB har vi över 1.000 fans...och det bara på några veckor.
Hur upprätthåller vi ett samtal och flöde av information internt? Ett problem är att i stora organisationer så är det svårt för de anställda att ha överblick. Man kommer som Göran Sachs nämner få informationen från externa medier. Oftast är det ingen djupare förståelse som behövs men ett ansikte på de som jobbar och en kort beskrivning om vad och varför. En tanke som jag har är att ett väldigt effektivt sätt att åstadkomma detta är genom strömmade presentationer och filmer . Idag är film produktion så kostnadseffektivt att min gissning är att vi om 5 år ofta kommer att se interna tv kanaler i någon form i större organisationer. En presentation är till och med enklare att göra, ett litet mini webinar som görs tillgänligt i efterhand.
Ett viktigt perspektiv är att i organisationen är projekten människor medan utanför är de innehållet. Därför är det bra att människorna blir tydliga internt, speciellt i från ett socialt perspektiv.
Känner ni till organisationer som har erfarenhet av detta redan i dag i sin interna kommnuikation?
/Bengt

RSS

© 2013   Created by Jerry Silfwer.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

test