PR of Sweden

Eller... inte jag, alltså. Men många gör det och det här är tråden där du som PR-student kan presentera dig och diskutera frågor som vilka praktikplatser som är bra, huruvida det är svårt att få plats eller kanske berätta om dina egna erfarenheter?

Det här är också en tråd för arbetsgivare som vill tipsa om att praktikplatser finns (även om jag gissar att det knappast kommer att tillhöra vanligheterna) och för yrkesverksamma som vill ge sina bästa tips till praktiksökarna!

P.S. Den här tråden är direktlänkad till PR-uppsatser.se!

Taggar: praktik

Visningar: 596

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Jerry & alla andra!
Trevligt att du skapar en tråd och en plats på nätverket även för oss som studerar.

Jag läser för närvarande magisterexamen i vilken det tyvärr inte ingår praktik.
Under mitt kandidatprogram ingick det dock 5 veckors praktik (önskar det hade funnits plats och tid för mer..) och därför tänkte jag att jag kan bidra med hur jag gjorde när jag letade och sökte plats.

Det allra första jag startade med var att helt enkelt "googla" kommunikationsbyråer. Det är min dröm och mitt mål att få arbeta vid en byrå efter skolan så valet var inte så svårt för mig. Men tänk på att även kommuner och andra organisationer har intressanta informations och marknadsavdelningar!

Därefter läste jag på om precis alla byråer jag hittade och tyckte verkade intressanta. Framförallt anser jag att det är viktigt att se till vilka sorters uppdrag de olika byråerna arbetar med samt hur de väljer att presentera sig själva. Inte bara för att se om platsen kan passa en själv som person utan också för att kunna utforma en så bra ansökan som möjligt.

Nu kanske jag hade mer tur än vanligt (eller så skrev jag helt enkelt väldigt bra ansökningar!) men jag sökte tre platser och fick två. Att behöva välja mellan två platser var inte heller lätt, eftersom båda byråerna verkade lika intressanta.
Det som till slut fick bli avgörande var vilken av platserna jag trodde skulle kunna erbjuda mig störst delaktighet och möjlighet att själv få bidra med mina kunskaper.

Jag gjorde min praktik hos Tullbergs kommunikationsbyrå i Stockholm. Torsten Tullberg (VD) är mycket bra som handledare och han såg verkligen till att både utveckla mina talanger och ge mig rejäla utmaningar. Tullbergs arbetar mycket med strategisk kommunikation vilket både är min starkaste sida och min största passion.

Det allra viktigaste (tror jag!) när man söker en praktikplats är att man är personlig med sin ansökan. Precis som med all planerad kommunikation är det viktigt att anpassa sig efter sin målgrupp. Har arbetsplatsen någon speciell inriktning? Hur presenterar de sig själva på sin hemsida? Här finns många svar på hur du ska anpassa din ansökan så att den blir intressant för dem du vänder dig till. Det jag även tänkte mycket på var varför de skulle välja just mig. Vilka styrkor, erfarenheter och särskilda kunskaper har jag att bidra med?

Det sista jag vill tillägga är att man inte får vara rädd för att söka sig till drömarbetsplatsen!
Tro på dig själv och välj efter ditt hjärta. Det värsta som kan hända är ju att de tackar nej, men även om du inte får en plats har du visat att du är intresserad och det är alltid bra. I klassen var vi många som lyckades få vår drömplats just för att vi helt enkelt vågade söka.

Lycka till i jakten på praktikplats!

RSS

© 2013   Created by Jerry Silfwer.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

test