Hej,
Finns det någon som har en åsikt om eller erfarenhet av att flytta ut twittrandet om pressmeddelanden från det officiella företagskontot till ett eget konto?
En fördel kan vara att det sk "megafon-twittrandet" flyttas ut och får ett eget flöde som de speciellt intresserade kan följa. Med följden att företagskontot renodlas och kan fokusera mer på dialog och konversation.
MVH Kristin Hammerman på Tieto
Taggar: Twitter
Dela på Facebook och andra sajter Twitter Facebook
Visningar: 18
Permalänk Svar från Niclas Johansson hos 10 Januari 2011 på 15.30 Ja, det låter som ett bra tänk.
Värt att fundera på är också huruvida och i vilken utsträckning dessa två konton kan korspollinera varandra - kanske är 10% av pressmeddelandena av tillräckligt allmänintresse för att även pusha ut på vanliga företagskontot, och omvänt kanske man får in bra data genom konversationer på det kontot som är värt att göra pressmeddelanden av då och då?
Skulle tro att just 10% av utflödet från respektive skulle vara maxgränsen innan det uppfattas som spammigt.
Permalänk Svar från Victor Frössling hos 11 Januari 2011 på 20.07 Hej!
Har ingen erfarenhet men min åsikt är väl att det generellt sett är förvirrande med företag som har flera olika Twitter-konton om det inte är så att det gäller olika geografiska kontor. Frågan är väl hur många pressmeddelanden som ni på ert företag skickar ut? Är endast en liten del av det twittrande ni gör pressmeddelanden så ser jag ingen anledning att ha flera konton.
Tror att både ni och era kunder/intressenter tjänar på att ha all information på ett (1) Twitter-konto.
Lycka till!
M v h
Victor Frössling
Kommunikations- och PR-student
Högskolan i Jönköping
Tack för ditt svar Victor! Jag håller med. Fler konton kan vara förvirrande. Det är därför vi tvekar. Men samtidigt skickar vi ut ganska mycket pressmeddelanden som kanske blir rätt trist i längden om man inte är extremt intresserad av oss.
Vi får fundera vidare! :)
Permalänk Svar från Kristofer Björkman hos 12 Januari 2011 på 11.54 HejKristin,
Jag tycker Twitter fungerar allra bäst när en person står bakom kontot. En person som aktivt jobbar med sitt nätverk av de han/hon följer, och hans/hennes följeslagare. Där inläggen mestadels är kommentarer till vad som sägs, men även intressanta inlägg, retweets, etc på egna initiativ.
Om jag vore i era kläder så skulle jag först och främst försöka hitta såna representanter för ert företag (teoretiskt sätt alla på ert företag), där det framgår av profilen att de jobba för er. Om dessa representanter levererar information om ert företag (och/eller er bransch) som är saklig, relevant, och pålitlig, så kan detta vara en utmärkt källa för journalister, och då blir dessa tweets även pressmeddelanden (som ju inte betyder annat än just meddelanden till pressen).
Jag ser inga större problem att dessa personer också diskuterar privata frågor via sina Twitter-konton. Som ju är personernas. Men man får tillbaka det man levererar.
Sk megafon-twittrande, i den bemärkelsen att man använder RSS, för att skapa tweets, synkroniserat med annan kommunikation, har jag personligen inte så mycket över för, även om det inte behöver vara fel, så länge man redogör för detta (i sin bio) för potentiella följeslagare. Har man heller inte för avsikt att svara på ev reply's så bör man också vara tydlig med det.
Så - ja - det kan vara rätt att skapa ett konto typ "Tietos pressmeddelanden", där ni redogör för ovan nämnda, med anv.namn typ @tieto_press eller nått.
Min tro är dock att antal följeslagare skulle bli rätt begränsat, men de som ändå väljer att följa era pressutskick på så sätt, har ju nu möjlighet, utan att det kostar er något extra. Självklart skulle jag se till att någon omedelbart svarar tillbaka, om någon skulle få för sig att svara på en tweet (pressmeddelande).
Jag skulle dock börja med är att få igång representanterna ovan, som kundtjänst, och några andra (de som vill och är motiverade), på Twitter, enligt förstnämnda manér.
Tack för jättebra tips Kristofer! Jag håller med om att Twitter fungerar allra bäst när en person står bakom kontot. Vi har funderat på att ha såna representanter men ännu inte startat.
Att ha just ett konto för pressmeddelanden där vi tydligt deklarerar den ambitionen skulle alltså kunna funka. Även om det sannolikt inte skulle få så många followers. Hm, det här är lite klurigt.
Permalänk Svar från Niclas Johansson hos 17 Januari 2011 på 11.44 Kul med några olika perspektiv, jag läser och lär också från Kristofers och Victors inlägg.
En aspekt av att ha ett konto dedikerat för pressmeddelanden (som motvikt till nackdelen att det kanske inte lockar massor av followers) är ju att det blir en mer "respektabel" feed att importera/göra widgets av och publicera direkt på hemsida eller andra, mer formella/representabla sammanhang.
Permalänk Svar från Peter Harich hos 10 Februari 2011 på 9.19 Hej Kristin, jag har hittat ett jättebra blogginlägg på detta ämne som en Fritjof Andersson står för. Väger upp både fördelar och nackdelar.
Detta är ett riktigt bra råd:
"I och med att fyra femtedelar av all kommunikation över Twitter sker via Twitter.com, kan du lösa det till stor del genom att ha en bakgrundsbild på alla dina konton där du skriver ut vilka de andra officiella kontona är."
Skulle vara trevligt med en kortfattad beskrivning av de andra kontona också så att man snabbt får en överblick över vilka man ska följa.
http://www.socialbusiness.se/foretag-flera-nischade-konton-twitter/
Permalänk Svar från Markus Welin hos 12 Februari 2011 på 23.19
Permalänk Svar från Peter Harich hos 18 Februari 2011 på 9.32 Hej igen, Burson-Marsteller har genomfört en global sociala medier check up nyligen och kommit fram till att företag har i genomsnitt 5,8 twitterkonton 2011. (upp från 4,2 under 2010)
http://www.slideshare.net/BMGlobalNews/bursonmarsteller-2011-global...
© 2013 Created by Jerry Silfwer.