PR of Sweden

Bakgrund
Detta forum skapades efter ett webinar kring affärsnyttan med sociala medier den 15 dec 09 under samordning av Bengt Littorin och föreläsning med Jerry Silfwer. Vi var då ett gäng som verkar inom offentlig sektor och som är på väg att utveckla arbetet med sociala medier.

Innehåll
Syfte, förutsättningar och det praktiska arbetet kring sociala medier i en offentlig organisation skiljer sig en del från arbetet i ett vinstdrivande företag. Dock finns det givetvis gemensamma nämnare, men det är ändå kring de mer specifika förutsättningar som i varje fall jag funderar kring; Offentlighet och sekretesslagen, diarieföring, bevakning, politisk styrning, medborgardialog osv.

Har du erfarenheter från sociala medier i offentlig verksamhet? Dela med dig!
Har du kanske frågor och funderingar kring arbetet med sociala medier i offentlig verksamhet? Ställ dem här.

På så sätt kan vi samla erfarenheter och dela dem med fler!

Visningar: 430

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

En person som har bra koll på detta är Magnus Kolsjö, sakkunig hos Mats Odell och även delaktig i e-delegationen. @magnuskolsjo på Twitter. Även Niclas Lundblad har diskuterat detta i några föreläsningar jag sett. T.ex här: http://www.slideshare.net/nicklaslundblad/offentlighetsprincipeniin...

I grunden är det samma problematik som med annan kommunikation från myndigheter, nämligen; vad är myndighetsutövning, vad kan härledas till ett visst ärende och vad är "bara kommunikation" och det varierar ju från myndighet till myndighet. De flesta planerar nog än så länge inte att "idka myndighetsutövning" i sociala medier utan mer använda det i kommunikationen med olika målgrupper, men framöver kan det nog utvecklas "sociala e-tjänster".

Det kan kanske jämföras med handläggarna i t.ex Försäkringskassans Kundcenter som under pågående telefonsamtal kan övergå från kommunikation med en individ ur målgruppen till myndighetsutövning om de får behövliga uppgifter för att besluta i ett ärende. Handläggaren kan välja att meddela beslutet direkt i telefon och t.ex. säga att pengarna kommer inom en vecka. Även om besked lämnats muntligt skickar dock Försäkringskassan alltid skriftliga beslut.

Men för en annan myndighet kan ju själva kommunikationen vare den huvudsakliga delen av myndighetsutövningen och då är det svårare. T.ex för Riksrevisionen är en stor del av myndighetsutövningen att granska andra myndigheter och sedan lämna granskningsrapporter till den berörda myndigheten, det är ju inte ett beslut i sig. Jag vet att de en gång råkade skicka ut pressmeddelandet om rekommendationer i en granskningsrapport före det att den gick till den granskade myndigheten. Normalt sett skulle ju inte pressmeddelandet anses vara kopplat till ett viss ärende men i detta fall var det lite klurigare...

Jag har precis börjat en liten intervju-undersökning med några olika verksjurister för att få bättre koll och kunna rådge kunder med större säkerhet. Återkommer när jag fått mer klarhet.
Intressant. Jag mejlade nyligen bl.a. Datainspektionen om detta. Nu har jag fått svar och lagt ut på min blogg. http://tinyurl.com/yh5455k
Vi är två studenter från Mittuniversitetet som har skrivit en kandidatuppsats om hur svenska myndigheter använder webben, däribland sociala medier, när det kommer till kriskommunikation. Vi riktade in oss på de myndigheter som har ansvar för kommunikationen om svininfluensan. Där såg vi att Vårdguiden, Stockholms läns landsting, är framgångsrika på sina aktiviteter på sociala medier. Deras facebooksida var mest aktiv av myndigheterna i studien och de lyckas få allmänheten aktiv. Det hade varit intressant att ha med svinbloggen som de startade efter vi var klara med uppsatsen men vi har varit in och kikat på den och även den verkar framgångsrik.

Om ni vill läsa mer om vad vi har kommit fram till angående myndigheter och sociala medier har vi lagt upp uppsatsen på pr-uppsatser.se. Uppsatsen heter "Kommunikation med sviniga förutsättningar".

/Karolina Israelsson och Madelene Häggroth
Later intressant, skall gå in och ladda ner den. Kan du inte lägga länken här också?
Självklart! Om du går in på länken nedan hittar du ett inlägg som jag har gjort med vår uppsats bifogad.

http://www.slideshare.net/group/pruppsatserse
Hej! Jag arbetar som informatör på Landstinget Sörmland. Vi har precis som många andra börjat titta på social media. Vi twistar sedan tidigare, främst som en extern kommunikationskanal för nyheter. Vi driver och en projektblogg i samband med skapandet av ny webbplats. Vi tittar också på möjligheten att synas på fler ställen. Framför allt är jag intresserad av metod och strategival. Jag har själv börjat skriva på en strategi för vår verksamhet, och det är inte helt lätt. Är det någon som har några bra erfarenheter att dela med sig av?

Vi planerar att väva in social mediestrategi i en mer övergripande webbstrategi, för att på sikt skriva detaljerade riktlinjer till verksamheten.
Då måste du titta på webinaret den 17feb om du inte redan är anmäld. Visselrigen inte offentlig organisation men i allfall strategi http://bit.ly/dB2pMi
Ett bra exempel på en myndighets väl fungerande närvaro på Facebook.
http://www.facebook.com/arbetsmiljoverket

Adminstration:
• Webbredaktionen - Postar matnyttiga länkar och står för att allt funkar.
• Svarstjänsten - Besvarar inkomna frågor, ofta i dialog med sakkunniga.
• Generaldirektören - Skriver egna inlägg och kommenterar andras.

Rekommenderas å det varmaste :)
Mycket intressant exempel på e-förvaltning. Vi på Socialstyrelsen följer och studerar deras exempel noga. Vi får se om vi går i deras spår. Hälsningar Pontus Löf, webbstrateg på Socialstyrelsen.
Intressant tycker jag. Roligt att se myndigheter som experimenterar och vågar.
Såg ni föresten att e-delegationen får ett uppdrag att förtydliga förutsättningarna för sociala medier innom offentlig sektor? Tror det blir bra att få det klarlagt från högsta ort så blir det inget snack sen.
/Bengt
Jo, jag har mejlat dem. De har ännu inte fått regeringsuppdraget, men har lovat att hållas oss informerade. /Pontus
Nu har jag lagt upp nästa webinar i profsweden bloggen http://profsweden.ning.com/profiles/blogs/sociala-medier-en-utmaning
24 mars kl 11.30
Temat blir socialamedier och offentligsektor och vi tar hjälp av Jacob Lapidus från Gullersgrupp
Hälsningar
Bengt

RSS

© 2013   Created by Jerry Silfwer.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

test